Jsi copywriter? Tak přestaň řešit cenu ostatních!

30.05.2019

Copywriter se naceňuje podle profesních kvalit
Copywriter se naceňuje podle profesních kvalit

Neustále projíždím různá fóra a stále narážím na ty samé otázky. Kolik, kdo bere a jak si určit cenu. Proč je to naprosto nepodstatné?

Co se v článku dozvíš?

  1. Na čem tvým klientům záleží víc, na ceně či kvalitě?
  2. Cenu určuješ podle svých potřeb a nákladů
  3. Každý jsme v jiné situaci

Na čem tvým klientům záleží víc, na ceně či kvalitě?

Pojďme úplně na začátek. Přestaň řešit cenu! Ale začni se soustředit konečně na produkt, který vytváříš. Cena následně příjde sama. End of story. Samozřemě, to se snadno řekne, ale plně chápu, že jako začínající copywriter se nechceš podcenit a připadat si jako šáša. Ano, znát svou cenu je důležité, ale skutečně si myslíš, že svou hodnotu zjistíš skrze nacenění druhých?

Ne! Nezjistíš. Svou skutečnou cenu zjistíš až teprve na základě zpětné vazby tvých klientů a efektu tvých článků. Jestliže tvá práce má dopad, tvůj přístup je perfektní a klient je s tebou spokojen, tak sakra za něco stojíš. Ale Jakube, to stále neodpovídá na mou otázku jak se nacenit.

Ano, máš pravdu! Výše zmíněné parametry neurčují tvou cenu práce, ale tvou profesní kvalitu. A vysoká profesní kvalita značí jediné, že se můžeš nacenit víc. Pokud jsi skutečně kvalitní, mělo by to být řádně ohodnoceno. Jestli však je tvá profesní kvalita nízká, tak cenu nezvedneš ani o výši inflace.

Avšak cenu tvé práce jenom kvalita tvých produktů neurčuje. Podle čeho ji tedy určit?

Cenu určuješ dle svých potřeb a nákladů

Cena copywritera musí pokrýt jeho životní náklady
Cena copywritera musí pokrýt jeho životní náklady

Proč chceš mít takovou či onu cenu? Protože potřebuješ přinést peníze domů na stůl a uživit rodinu, ženu s dítětem, auto, dům a zahradu? Nebo jen, aby ses necítil trapně, protože jiný copík bere víc? Na tom záleží mnohem víc než si myslíš.

Jestliže honíš cenu, jenom aby sis nepřipadal trapně, absolutně porušíš základní rovnici rovnováhy mezi cenou a kvalitou. Myslíš si, že tvým klientům záleží na tvém egu? Jasně, že ne! Pokud nejsi skutečný top master of texts ever writen, nikdo tě nebude platit víc, jen aby ses cítil dobře. Obzvlášť pokud tvá profesní kvalita je nízko.

Jenže nemá smysl dělat práci za cenu, která tě neuživí. Proto pokud začínáš, měl by jsi dobře zvážit, zda se nějakou dobu obejdeš i bez příjmů. A zde platí zlaté pravidlo, čím menší náklady na životní potřeby máš, tím lépe!

Každý jsme v jiné situaci

Někdo má vysoké ceny, ale i přesto není šťastný
Někdo má vysoké ceny, ale i přesto není šťastný

Můžeš tvořit texty za 100 Kč/NS, pokud chceš pracovat 70 hodin týdně a s 15 tisíci si vystačíš. Jediné na čem záleží je, zda se uživíš. Jestli ne, čeká tě ještě velký kus práce než nalezneš klienty, které potřebuješ a dosáhneš nutné profesní kvality. Jestli ano, můžeš dát stres z nedostatku peněz stranou a soustředit se na kvalitní produkt, který tě posune k vyšším výdělkům.

Proto nemá smysl řešit, kolik ostatní copywriteři berou. Každý jsme v naprosto jiné situaci. Podstatné je zda si svou cenu určuješ na základě svých nákladů nebo si pouze chceš otevřít dveře k vyššímu životnímu standardu. Netrap se tím, kolik si ostatní fakturují. Pokud svou práci budeš dělat srdcem a zapojíš do toho i hlavu, vyšší sazby tě neminou.

Mnohem důležitější je, zda umíš dodat kvalitu, zda tě tvá práce baví, a zda se užívíš.

Jakub Kirman