Co je lepší? Copywriter se srdcem nebo tahem na branku?

13.07.2019

Copywriter ke své práci potřebuje srdce, ale bez tahu na branku si nevydělá.
Copywriter ke své práci potřebuje srdce, ale bez tahu na branku si nevydělá.

Srdce nebo koncentrace na cíl? Obě tyto vlastnosti jsou neviditelným portfoliem každého copywritera, jež se odhalují až při vzájemné spolupráci. Obě jsou potřebné, ale jen jedna důležitější. Která to je?

Příběh ztraceného copywritera i zákazníka

Tržní prostředí je nekompromisní. Začínající copywriter i zákazník si v něm hledají cestu k sobě. Někdy jsou to klidné vody, na kterých stačí poze plout, jindy zase bouře na moři s majákem v nedohlednu. Nalézt toho správného copywritera se zápalem pro váš projekt může být nadlidský úkol. Naopak copywriter bojuje, aby našel klienta s přesně vytyčenými cíly a připravenými podklady.

Oba bojují s nezkrotitlenými živly proměnlivého světa a chtějí bezpečně doplout do přístavu. Ne do všech projektů má smysl vkládat srdce, ale stejně tak nemá smysl nasadit linku čistého kalkulu. Ve světě vysokého množství nabídky a poptávky se jeden může ztratit. Se správnou navigací se však nikdo neztratí. Jak se ale orientovat? Které vlastnosti jsou pro copywritera ty stěžejní?

Copywriter s výsledky má zakázky!

Kvalitně odvedená práce, nejen, že má potenciál být dobře zaplacená, ale copywriter si díky ní buduje výborné kontakty, portfolio a důvěru.
Kvalitně odvedená práce, nejen, že má potenciál být dobře zaplacená, ale copywriter si díky ní buduje výborné kontakty, portfolio a důvěru.

Mít srdce, být tvořivý a umět si s textem hrát je důležité, ale tví klienti spíš ocení, když jim na web přivedeš víc návštěvníků a zlepšíš konverzní poměr. Pěkně srdcem napsaný popisek produktu je k ničemu, když výrobek nikdo nekoupí. Texty bez výsledku jsou ztrátou času jak pro copywritera, tak i jeho klienta.

Správná gramatika, stylistika, zlepšení čtivosti textu, navýšení konverzního poměru, správný výběr a implementace klíčových slov či sledování statistik přes Google Analytics. To vše a víc copywriter musí znát, aby svým partnerům dodal výsledky, které potřebují. Pokud copywriter nemá smysl pro obchodní psychologii, nikdy si pořádně nevydělá. Bez tahu na branku gól nikdy nepadne. Kam se ale podělo to srdce?

To odpočívá a čeká, dokud nepříjde ten správný projekt, který jej zapálí. Jakmile se tak stane, z copywritera se stává kreativec dávající do projektu mnohem víc. Tehdy vzniká ten správný mix kreativity a výkonných dovedností, jenž tvoří skutečný online marketing. Copywriter totiž kromě finanční zásluhy za efektní výsledky získává i pocit naplnění.

Hledat pouze nadšence nestačí. Jak vybrat správného copywritera?

Zkušený copywriter ocení, pokud za ním přijdete s jasnými cíli. Dobrá organizace a zájem o projekt z vaší strany vynásobí celou jeho práci.
Zkušený copywriter ocení, pokud za ním přijdete s jasnými cíli. Dobrá organizace a zájem o projekt z vaší strany vynásobí celou jeho práci.

Chcete-li do svého projektu najmout výborného psavce, musíte se spíše soustředit na dovednosti, kterými by měl disponovat. Stanovit je někdy může být oříšek, obzvlášť pokud vám pojem online marketing neříká víc než reklama na internetu. Avšak není to tak obtížné, jak to na první pohled vypadá.

Jediné, na čem záleží, jsou vaše cíle. Ty totiž určují soubor dovedností, které vybraný copywriter bude muset mít ve svém repertoáru. Mám e-shop, který má slabé prodeje? Potřebuji copywritera, který umí tvořit dobré prodejní popisky, vyzná se v prodejní psychologii a dokáže se bez obtíží seznámit s prodávaným produktem. Potřebuji zvýšit návštěvnost svého magazínu, abych zvedl ceny inzerce? V tom případě potřebuji spíše copywritera-blogera-redaktora, který ví jak psát čtivé články plné zajímavých informací, přičemž editace i formátování textů s prolinkováním mu nedělá problém.

Hlavně se nebojte služeb některého z copywriterů využít. Ty nejúspěšnější e-shopy, magazíny či prezentační weby nikdy nevytvořil jeden člověk sám. Každopádně, v prvé řadě potřebujete, aby copywriter své řemeslo uměl. Mnohdy je i lepší spolupracovat se psavcem, který do vašeho projektu není vyloženě zapálený, ale zvládá své umění dokonale. Srdcaři jsou fajn, ale nemusí dodat výsledky, které potřebujete.

Nejpodstatnější na spolupráci je projekt

Skutečný copywriter pomáhá ostatním vyrůst. Na zpětnou vazbu a kritiku reaguje konstruktivně. Nicméně všichni jsme lidé a jednání by podle toho mělo vypadat.
Skutečný copywriter pomáhá ostatním vyrůst. Na zpětnou vazbu a kritiku reaguje konstruktivně. Nicméně všichni jsme lidé a jednání by podle toho mělo vypadat.

Jako jakýkoliv vztah, i ten obchodní má svá pravidla. Pokud se partneři soustředí jeden na druhého, bez toho aniž by měli společný cíl, vztah časem ztroskotá. Proč? Jednoduše proto, že jeden bude hledat chyby na tom druhém. Z partnerství se potom stává nekonečná bitva eg, přičemž to nejpodstatnější, společný cíl-projekt, trpí.

Žádná spolupráce nestojí za ty nervy, vzájemné obviňování a souboj. Jestli vám, jakožto klientovi, copywriter nevyhovuje, zjistěte, proč tomu tak je. Podejte zpětnou vazbu a zkuste spolupráci vylepšit. Při nejhorším alespoň zjistíte, co přesně za copywritera potřebujete.

Opačně to platí také. Jesltiže klient hledá ve všem chybu a vaši obhajobu neuznává, spolupráce nadále nemá smysl. Pomáhá tohle společnému projektu? Životně důležitá otázka, kterou by si měl klient i copywriter položit ještě předtím, než něco vykonají. Bez této koncentrace na cíl většina projektů ztroskotá. Možná se cíle splnit nakonec podaří, ale vše bude stát mnohem víc, a nejen peněz.

Projekt je jako dítě. Když se rodiče hádají, dítě trpí a jeho vývoj je zpomalen. Ať už se jedná o jakoukoliv spolupráci, koncentrace na prosperitu projektu by  pro oba měla být nejvyšší priorita. Je to něco co vyžaduji od svých klientů, ale i sám od sebe.

Nečekejte, že změna příjde sama!

Pokud chcete váš projekt nakoupnout, nečekejte, že se tak stane samo od sebe. Vždy si nechte poradit od skutečného odborníka. Dejte jasnou stopku stagnaci, která vás vyčerpává!

Jakub Kirman